Lakiernik przeprowadza remonty i renowacje powierzchni nadwozi samochodowych, czyszcząc je, nakładając powłoki ochronne, wyrównujące i dekoracyjne, posługując się narzędziami prostymi oraz urządzeniami mechanicznymi, np. szlifierkami, pistoletami natryskowymi.
Nasi uczniowie mają zapewnioną praktyczną naukę zawodu u autoryzowanych koncesjonariuszy takich marek jak:
- Mercedes
- Audi Volkswagen
- Skoda
- OPEL CHEVROLET
gdzie mają możliwość nie tylko nauki zawodu, ale także poznania standardów i systemów jakości związanych z obsługą samochodów jak również poznanie najnowszych technologii stosowanych we współczesnych samochodach. Uczniowie nabywają umiejętności obsługi, naprawy i diagnozowania samochodów oraz ich podzespołów. Po uzyskaniu tytułu czeladnika są przygotowani do pracy w zakładach obsługi i naprawy samochodów, a najlepsi z nich mogą liczyć na pracę w w/w miejscach praktycznej nauki zawodu.
Lakiernik posiada:
- umiejętność posługiwania się przyrządami pomiarowymi, narzędziami specjalnymi
- znajomość podstaw rysunku technicznego
- wiedzę odnośnie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
- wiedzę dotyczącą przepisów ruchu drogowego
- zna budowę i zasadę działania silników spalinowych,
- zna budowę pojazdów samochodowych i ich podzespołów
- potrafi wykonywać pomiary nadwozi samochodowych
- posiada umiejętność wykonywania zabezpieczeń antykorozyjnych
- potrafi wykonywać naprawy blacharskie i przygotować nadwozie lub jego elementy do lakierowania
- posiada umiejętność wykonywania połączeń zgrzewanych, spawanych klejonych i lutowych
- posiada umiejętność nanoszenia powłok lakierniczych oraz ich wykończenia.
Wybrane zadania zawodowe:
- oczyszczanie mechaniczne powierzchni (za pomocą szczotek drucianych, papieru ściernego, szlifierek mechanicznych);
- odrdzewianie za pomocą środków chemicznych (fosol);
- odtłuszczanie za pomocą środków zmydlających i organicznych (rozpuszczalniki, rozcieńczalniki, benzyna ekstrakcyjna);
- wyrównywanie powierzchni kitami szpachlowymi;
- wygładzanie powierzchni i matowienie (papierem ściernym i szlifierkami mechanicznymi);
- gruntowanie (pokrywanie powierzchni emalią gruntową), jedno-lub wielowarstwowe;
- suszenie zagruntowanej powierzchni w temperaturze odpowiedniej dla emalii gruntowej;
- usuwanie usterek powstałych w czasie gruntowania (zacieki, kurz) papierem ściernym oraz odpylanie;
- mycie powierzchni gruntu benzyną ekstrakcyjną i przecieranie gazą pyłochłonną;
- nakładanie natryskowe emalii dekoracyjnej, jedno-lub wielowarstwowe, na przygotowaną powierzchnię (metodą pneumatyczną, hydrodynamiczną i elektrostatyczną);
- suszenie lub wypalanie w zależności od stosowanej emalii;
- usuwanie powstałych usterek (pęcherzyków i drobnych wtrąceń) za pomocą papieru ściernego;
- polerowanie powierzchni za pomocą past polerskich;
- mycie karoserii środkami zawierającymi substancje woskowe.
Poniżej zamieszczony film jest wynikiem współpracy naszej szkoły w projekcie realizowanym w ramach projektu Kapitał ludzki pod nazwą: „Mój zawód, moja przyszłość” z udziałem uczniów naszej szkoły oraz pracodawców.