Szlakiem Władysława Jagiellończyka po Złotych Piaskach Bułgarii

Po wielomiesięcznej przerwie spowodowanej atakiem pandemii uczniowie Rzemieślniczej Branżowej Szkoły I stopnia w Zamościu znowu mogli skorzystać ze zorganizowanej przez szkołę wycieczki. Tym razem grupa 40 uczniów uczestniczyła w obozie sportowo-kondycyjnym poszerzonym o treści z historii i geografii, więc wspierał on rozwój i sprawność fizyczną, ale też i intelektualną naszych uczniów.

Zagadnienia geograficzne, głównie dotyczące Karpat i geografii politycznej, ekonomicznej , społecznej a także fizycznej poruszyliśmy podczas wielogodzinnej podróży przez Słowację, Węgry, Serbię do Złotych Piasków w Bułgarii, które było naszym miejscem docelowym.

Podczas pobytu w hotelu Shipka w Złotych Piaskach każdy dzień zaczynaliśmy dosyć wcześnie bo już o godz. 6:50 p. Jarosław Walczak prowadził rozruch poranny obejmujący marszobieg terenowy brzegiem morza. Po śniadaniu realizowano treści zespołowych gier sportowych, tj. piłki nożnej i siatkówki; po obiedzie naukę pływania w hotelowym basenie oraz dla odważnych na otwartym morzu; natomiast po kolacji prowadzono treningi samoobrony na tle zachodzącego słońca.

W czasie naszego pobytu w Bułgarii mieliśmy okazję odwiedzić Delfinarium w Warnie gdzie podziwialiśmy piątkę delfinów i ich wodne akrobacje.

Nasza wycieczka objęła też rys historyczny związany z postacią króla Władysława Warneńczyka, króla Polski i Węgier – syna Władysława Jagiełło, który zginął pod Warną w walce z Turkami.

To właśnie w Warnie w 1935 powstał pomnik–mauzoleum, a właściwie cenotaf czyli symboliczny grobowiec Władysława Warneńczyka, wzniesiony na jednym z kurhanów ponad polem warneńskiej bitwy. Na miejscu obejrzeliśmy nie tylko mauzoleum ale także i muzeum poświęcone Warneńczykowi.

Jedną z atrakcji naszego pobytu była także wizyta w Ałądży

Kadrę obozową stanowili nasi niezawodni nauczyciele, tj. pani Anna Wolska, pani Oliwia Gogojewicz-Bojar, pan Mateusz Michnowicz i Jarosław Walczak